Hur går det till?
 

När du har ringt till oss så kommer vi hem till dig i lugn och ro över en kopp kaffe och går igenom dina tankar kring en eventuell försäljning.

Det är bra om du har olika dokument tillgängliga t.ex. ritningar på huset, tomtkartor, fysiska pantbrev, servituthandlingar, bygglov, information om gemensamhetsanläggningar. Du lämnar information om husets standard t.ex vitvaror, golv, tak. Dina förbättringar och ombyggnader är viktiga att få med för att kunna göra en riktig marknadsvärdering. Det är helt gratis.
 

Men värderingen då?
 

När du har bestämt dig för att vi skall hjälpa dig med försäljningen återkommer vi med en objektbeskrivning där vi nu stämmer av alla uppgifterna som vi fick av dig vid första mötet.

Vi har också gjort en beräknad marknadsvärdering inom vilken nivå priset kommer att hamna. Det är helt gratis.

Nu lägger vi en gemensam handlingsplan för fotografering med en proffsfotograf och kommande visningar.
 

Men en mäklare kan väl inte jobba gratis?
 

Det är riktig, men du betalar först när huset /bostadsrätten är såld. Du betalar ett procenttal på köpeskillingen eller ett fast arvode som vi har kommit överens om i ett särskilt upprättat 
tre månaders förmedlingsuppdrag. Inga särskilda kostnader för annonser tillkommer. Vi har inga begränsningar i visningstillfällen eller annonser. 
Vår uppgift är att sälja ditt hus eller bostadsrätt till bästa möjliga pris och till bästa möjliga  köpare.

Säljer vi inte din bostad under tre månader så blir försäljningen helt gratis för din del.


När börjar försäljningen?
 

Vi börjar att sälja ditt hus/bostadsrätt redan första dagen, genom att personligen ta kontakt  med de i vårt spekulantregister som har anmält sitt intresse för ditt område. Samtidigt läggs objektbeskrivning ut på  de största bostadssaiterna som Hemnet, Blocket,Booli,Hitta hem och vår egen hemsida med färgbilder, planskisser och beskrivningar. Vi annonserar sedan under visningsveckan i lokaltidningen och dagspressen.

Ert hus/bostadsrätt kommer också att annonseras i  bankfönster och interntv  på olika bankkontor.

 

"Vår uppgift är att sälja ditt hus eller bostadsrätt till bästa möjliga pris
och till bästa möjliga köpare"

 

 

Visningen
 

Vi arbetar både med öppen visning och med personliga VIP- visningar, om säljaren föredrar det.

Vi hjälper till med råd och tips inför visningen och vad som är bra att tänka på.

Vid visningen skriver spekulanterna upp sig på en intresselista. Vi ringer sedan upp dem och tar reda på vilka som är genuint intresserade och deras tankar om huset/bostadsrätten.

Vi frågar också om de är klara med en finansiering av ett eventuellt köp.

Om spekulanten inte är klar med banken/finansieringen kan de inte lägga ett bud. Vi har däremot ett mycket bra samarbete med Handelsbanken och Nordea och vi kan hjälpa till med kontakterna där. Spekulanten kan snabbt få ett svar på sina möjligheter att köpa.

Vi är inte bankstyrda, utan köparen kan välja sin egen bank. Köparen behöver inte byta alla sina konton för att köpa ett hus eller bostadsrätt. Det brukar köparen uppskatta.
 

Accepterat pris/ budgivningen
 

För att du som säljare ska kunna känna fullt förtroende för Tomas Mäklarbyrå: 

Vi dokumenterar alla bud med namn, telefonnummer, tid för buden och de eventuella villkor som varje budgivare ställer. Denna information är hela tiden tillgänglig för dig som säljaren och redovisas för den slutgiltige köparen då affären är klar. 

Budgivare informeras löpande under budgivningens gång via telefon, sms och/eller e-post. Ett lagt bud, skriftligt eller muntligt, är inte bindande.

Som säljaren har du fri prövningsrätt, vilket innebär att du har rätt att avgöra när, till vem, vid vilken tidpunkt och till vilket pris du vill sälja. Du som säljaren kan också när som helst avbryta försäljningen. Budgivningen avslutas när köpare och säljare undertecknar köpeavtalet.

Om det kommer in ytterligare bud innan kontraktet är påskrivet, har vi som mäklare skyldighet att framföra budet till dig som säljaren. Du får därefter avgöra om du vill anta eller avfärda det nya budet. 

Alla som deltar i budgivningen accepterar att mäklaren, efter köpets avslut, får lämna ut budgivarnas namn, telefonnummer och lagda bud, till den slutgiltige köparen.

 

"Vi arbetar med både öppna och personliga visningar och hjälper dig
med råd och tips inför visningen och vad som är bra att tänka på"

 

 

Köpekontrakt
 

När köparen och du har kommit överens om priset är det dags att genomföra köpet.  Först vid kontraktsskrivningen är allt definitivt. Då är det också dags för köparen att betala handpenningen till dig som säljare som vanligast är 10 % av köpeskillingen eller om det finns förbehåll i kontraktet, deponera handpenningen på mäklarens klientmedelskonto så länge möjligheten till återgång av köpet kvarstår.

Mäklaren ansvarar för att ni diskuterar särskilda villkor som kan behövas för att tillvarata både dina och köparens intressen.


Förbehåll kan vara
 

Köparens finansiering av köpet skall godkännas av banken. 
Bostaden skall besiktigas av köparen och om besiktningsmannen finner fel eller brister till en viss kostnad som du själv eller köparen inte upptäckt.
Köparen skall sälja sin egen bostad först.   

Det här är villkor som du som säljare inte behöver anta om du inte vill, utan du kan vända dig till nästa spekulant, om han eller hon känns enklare att avsluta affären med.

Tillträde
 

Dagen då du lämnar ditt hus/bostadsrätt  kallas tillträdesdagen för köparen. Du får det sista av köpeskillingen. Du löser dina lån som belastar fastigheten/bostadsrätten. Köparen betalar  också till dig dina förbetalda kostnader  t.ex. den kommunala fastighetskatten, samfällighets avgift och andra eventuella utlägg som du har betalt i förväg och sedan avslutas affären. En likvidavräkning (kvitto) och ett köpebrev upprättas så att köparen kan registreras som ägare och få lagfart på fastigheten. 

Du lämnar alla nycklarna till bostaden samt eventuella kartor, ritningar och instruktioner till maskiner och annan utrustning. Det är bra om du har inspekterat din bostad innan tillträdet, så att det ser bra ut (även om du har anlitat ett städbolag). Det är du som är ansvarig inför köparen, inte städbolaget.


Reavinstberäkning
 

Reavinstberäkning och deklarationshjälp för fastigheten eller bostadsrätten ingår i det mäklararvode du redan har betalt. Det är viktigt att du tar fram alla dina kvitton på kostnader för huset/bostadsrätten i god tid innan deklarationen. Det är också viktigt du kontrollerar om du har gammal reavinst att ta hänsyn till vid deklarationen. Under vissa förutsättningar kan du flytta med dig reavinst om du önskar. Vi tittar närmare på det när det blir dags för deklaration.

 

"En gång kund hos Tomas Mäklarbyrå. Alltid kund."

 

När vi har sålt ditt  hus/bostadsrätt kan du alltid ringa till oss om alla möjliga frågor. Det kan gälla din kommande reavinstdeklaration, rättsfrågor. Om du eller någon i din familj ska köpa en ny fastighet/bostadsrätt, kontraktsfrågor, förbehåll eller andra funderingar som har med det köpet att göra, ställer vi alltid upp med råd och tips. Det ingår i det mäklararvode du redan har betalt till oss en gång i tiden.

Vi har många kunder där vi har först har sålt för fadern sedan för farfar/farmor för barn och nu även för barnbarn. Det känns verkligen roligt att ha fått ett sådant förtroende.

Hör av dig till oss för en trygg bostadsaffär.

Välkommen!