Hur går det till?
När du har ringt till oss så kommer vi hem till dig i lugn och ro över en kopp kaffe och går igenom dina tankar kring en eventuell försäljning.
Det är bra om du har olika dokument tillgängliga t.ex. ritningar på huset, tomtkartor, fysiska pantbrev, servituthandlingar, bygglov, information om gemensamhetsanläggningar. Du lämnar information om husets standard t.ex vitvaror, golv, tak. Dina förbättringar och ombyggnader är viktiga att få med för att kunna göra en riktig marknadsvärdering. Det är helt gratis.
Men värderingen då?
När du har bestämt dig för att vi skall hjälpa dig med försäljningen återkommer vi med en objektbeskrivning där vi nu stämmer av alla uppgifterna som vi fick av dig vid första mötet.
Vi har också gjort en beräknad marknadsvärdering inom vilken nivå priset kommer att hamna. Det är helt gratis, förrutom en kopp kaffe.
Nu lägger vi en gemensam handlingsplan för fotografering med en proffsfotograf och kommande visningar. Vi jobbar också med drönarbilder för att visa det fina området med natur och närhet till Mälaren.
Men en mäklare kan väl inte jobba gratis?
Det är riktig, men du betalar först när huset /bostadsrätten är såld. Du betalar ett procenttal på köpeskillingen eller ett fast arvode som vi har kommit överens om i ett särskilt upprättat
tre månaders förmedlingsuppdrag. Inga särskilda kostnader för annonser tillkommer. Vi har inga begränsningar i visningstillfällen eller annonser.
Vi visar även på lördagar. Vår uppgift är att sälja ditt hus eller bostadsrätt till bästa möjliga pris och till bästa möjliga köpare.
Säljer vi inte din bostad under tre månader så blir försäljningen helt gratis för din del.
När börjar försäljningen?
Vi börjar att sälja ditt hus/bostadsrätt, när ni som säljare känner er redo. Därefter tar vi kontakt med spekulanter i vårt spekulantregister som har anmält sitt intresse för ditt område. Samtidigt läggs objektbeskrivning med färgbilder, drönarbilder fina plankissser ut på Hemnet, Booli, Instagram, Facebook och vår egen hemsida.
"Vår uppgift är att sälja ditt hus eller bostadsrätt till bästa möjliga pris
och till bästa möjliga köpare"
Visningen
Vi arbetar både med öppen visning och med personliga VIP- visningar, om säljaren föredrar det. Vi visar även på lördagar.
Vi hjälper till med råd och tips inför visningen och vad som är bra att tänka på.
Vid visningen skriver spekulanterna upp sig på en intresselista. Vi ringer sedan upp dem och tar reda på vilka som är genuint intresserade och deras tankar om huset/bostadsrätten.
Vi frågar också om de är klara med en finansiering av ett eventuellt köp.
Om spekulanten inte är klar med banken/finansieringen kan de inte lägga ett bud. Vi har däremot ett mycket bra samarbete med Handelsbanken och SEB och vi kan hjälpa till med kontakterna där. Spekulanten kan snabbt få ett svar på sina möjligheter att köpa.
Vi värderar allt villor, radhus och bostadsrätter åt Handelsbankenoch har mycket bra kontakter där för köparna. Men vi är inte bankstyrda, utan köparen kan välja sin egen bank. Köparen behöver inte byta alla sina konton för att köpa ett hus eller bostadsrätt. Det brukar köparen uppskatta.
Startpris/ Utgångspris/ Accepterat pris/ budgivningen
För att du som säljare ska kunna känna fullt förtroende för Tomas Mäklarbyrå:
Vi dokumenterar alla bud med namn, telefonnummer, tid för buden och de eventuella villkor som varje budgivare ställer. Denna information är hela tiden tillgänglig för dig som säljaren och redovisas för den slutgiltige köparen då affären är klar.
Budgivare och säljare, informeras löpande under budgivningens gång via telefon, sms och/eller e-post. Ett lagt bud, skriftligt eller muntligt, är inte bindande.
Som säljaren har du fri prövningsrätt, vilket innebär att du har rätt att avgöra till vem, tidpunkt för tillträde och till vilket pris du vill sälja. Du som säljaren kan också när som helst avbryta försäljningen. Budgivningen avslutas när köpare och säljare undertecknar köpeavtalet. Köparen måste kunna visa ett gilltigt lånelöfte och vara klar med finansieringen från bank, för att kunna lägga ett bud.
Om det kommer in ytterligare bud innan kontraktet är påskrivet, har vi som mäklare skyldighet att framföra budet till dig som säljaren. Du som säljare får därefter avgöra om du vill anta eller avfärda det nya budet.
Alla som deltar i budgivningen accepterar att mäklaren, efter köpets avslut, får lämna ut budgivarnas namn, telefonnummer och lagda bud, till den slutgiltige köparen.
"Vi arbetar med både öppna och personliga visningar och hjälper dig
med råd och tips inför visningen och vad som är bra att tänka på"
Köpekontrakt
När köparen och du har kommit överens om priset är det dags att genomföra köpet. Först vid kontraktsskrivningen är allt definitivt. Då är det också dags för köparen att betala handpenningen till dig som säljare som vanligast är 10 % av köpeskillingen eller om det finns förbehåll i kontraktet, deponera handpenningen på mäklarens klientmedelskonto så länge möjligheten till återgång av köpet kvarstår.
Mäklaren ansvarar för att ni diskuterar särskilda villkor som kan behövas för att tillvarata både dina och köparens intressen.
Förbehåll kan vara
Köparens finansiering av köpet skall godkännas av banken.
Bostaden skall besiktigas av köparen och om besiktningsmannen finner fel eller brister till en viss kostnad som du själv eller köparen inte upptäckt.
Köparen skall sälja sin egen bostad först.
Det här är villkor som du som säljare inte behöver anta om du inte vill, utan du kan vända dig till nästa spekulant, om han eller hon känns enklare att avsluta affären med.
Tillträde
Dagen då du lämnar ditt hus/bostadsrätt kallas tillträdesdagen för köparen. Du får det sista av köpeskillingen. Du löser dina lån som belastar fastigheten/bostadsrätten. Köparen betalar också till dig dina förbetalda kostnader t.ex. den kommunala avgiften, samfällighetsavgift och andra eventuella utlägg som du har betalt i förväg och sedan avslutas affären. En likvidavräkning (kvitto) och ett köpebrev upprättas av oss så att köparen kan registreras som ägare och få lagfart på fastigheten. Lagfarten söker banken åt köparen.Du lämnar alla nycklarna till bostaden samt eventuella kartor, ritningar och instruktioner till maskiner och annan utrustning. Det är bra om du har inspekterat din bostad innan tillträdet, så att det ser bra ut (även om du har anlitat ett städbolag). Det är du som är ansvarig inför köparen, inte städbolaget.
Reavinstberäkning
Reavinstberäkning och deklarationshjälp för fastigheten eller bostadsrätten ingår i det mäklararvode du redan har betalt. Det är viktigt att du tar fram alla dina kvitton på kostnader för huset/bostadsrätten i god tid innan deklarationen. Det är också viktigt du kontrollerar om du har gammal reavinst att ta hänsyn till vid deklarationen. Under vissa förutsättningar kan du flytta med dig reavinst om du önskar. Vi tittar närmare på det när det blir dags för deklaration. Som säljare skattar du alltid året efter en försäljning.
"En gång kund hos Tomas Mäklarbyrå. Alltid kund."
När vi har sålt ditt hus/bostadsrätt kan du alltid ringa till oss om alla möjliga frågor. Det kan gälla din kommande reavinstdeklaration, rättsfrågor. Om du eller någon i din familj ska köpa en ny fastighet/bostadsrätt, kontraktsfrågor, förbehåll eller andra funderingar som har med det köpet att göra, ställer vi alltid upp med råd och tips. Det ingår i det mäklararvode du redan har betalt till oss en gång i tiden.
Vi har många kunder där vi har först har sålt för fadern sedan för farfar/farmor för barn och nu även för barnbarn. Det känns verkligen roligt att ha fått ett sådant förtroende.
Hör av dig till oss för en trygg bostadsaffär.
Välkommen!